Jestem właśnie po 3-dniowym wyzwaniu (13-15.07.2020) “Legalnie na Facebooku” u Ilony Przetacznik. Chciałabym podzielić się z Wami cennymi informacjami z trzeciego dnia wyzwania, czyli “Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku”, tak by był zgodny z regulaminem Facebooka i przepisami prawa.
Kiedy warto brać udział w konkursach na Facebooku?
Zdarza Wam się brać udział w konkursach na Facebooku ? Często są bardzo kuszące nagrody, dlatego ja czasami biorę udział. Dlaczego „czasami”? Jeżeli widzę, że nagroda jest kusząca bądź wartościowa oraz gdy liczba osób, biorących udział nie jest zbyt duża, czyli są realne szanse na wygraną 🙂
Nigdy nie biorę udziału, gdy kryterium wygranej jest komentarz z największą ilością lajków. Zdaję sobie sprawę, że często te lajki są kupowane. Nie chcę też moich znajomych “spamować” prośbą o polajkowanie mojego komentarza. Czasami dostaję takie prośby od “znajomych”, wzięte w cudzysłów, bo nie zamieniłam dobrych parę lat z nimi ani słowa, można powiedzieć, że od czasów szkoły średniej, a tu nagle bach – wiadomość – polub mój komentarz, albo polub zdjęcie mojego dziecka, bo bierze udział w konkursie 😀
Prawie 90% konkursów na Facebooku jest nielegalnych!
W trakcie wyzwania uświadomiłam sobie, że praktycznie 90% konkursów, w których brałam udział, a także tych, które widzę na FB – jest NIELEGALNA!
Chociażby dlatego, że zabronione jest organizowanie losowania zwycięzcy.
Zabronione jest przeprowadzenie konkursów na Facebooku w formie loterii.
Po pierwsze należy zrozumieć, że konkurs to nie to samo co loteria (rozdanie, losowanie). To drugie wymaga spełnienia dużej ilości warunków prawnych, chociażby zgłoszenie do Izby celnej. Zabronione jest organizowanie konkursu, który kończy się losowaniem zwycięzcy.
Dla mnie to spore zdziwienie, bo sama brałam udział w wielu konkursach, gdzie było albo nagrane losowanie nazwisk z jakiejś kuli, albo było losowanie na żywo.
Z kolei konkurs musi spełniać obowiązki prawne i być zgodny z regulaminem FB. Czytałeś go kiedyś? 🙂 Podobno ciężko się go czyta, bo sam odsyła w ileś miejsc dalej (tak mówi Ilona, ja nie czytałam 🙂 )
Lecimy dalej 🙂
Należy pamiętać, że FB nie pomaga w przeprowadzaniu promocji, a promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
“a).pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
b).informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana”.
Gdzie można zamieścić konkurs?:
- na stronie (Fanpage)
- w grupie
- w wydarzeniach
- w aplikacjach na FB
I uwaga, bardzo ważne!
NIE MOŻNA wykorzystywać prywatnej osi czasu ani połączeń ze znajomymi. Tym samym, w konkursie niedozwolone są teksty typu:
“udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział”
“udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji”
„udostępnij post jako publiczny”
„oznacz w poście 2 znajomych”
Idąc za kartami pracy Ilony Przetacznik, Facebook wymaga:
- Podkreślić, iż nie ma z organizowanym konkursem nic wspólnego, czyli jest całkowicie zwolniony z odpowiedzialności za jego organizację i przeprowadzenie, więc Ty jako organizator musisz spełnić obowiązki prawne.
- Organizator (czyli TY) posiada regulamin konkursu podczas jego przeprowadzania (należy umieścić link do niego, może być również np. w pierwszym komentarzu).
- By konkurs odbył się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- By konkurs nie był przeprowadzony za pośrednictwem prywatnej osi czasu uczestników.
W związku z tym każdy konkurs przeprowadzony na FB powinien być zorganizowany zgodnie z powyższymi zasadami.
To co musisz zapamiętać:
- LOTERIA – rozdania, loterie są zakazane
- PODATKI – jako organizator konkursu musisz pamiętać o podatkach- jak stanowi art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od wygranej pobierany jest od przychodów z tytułu wygranych w konkursach w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Podatnik, który otrzymuje nagrodę, nie musi osobiście odprowadzać podatku od wygranej do urzędu skarbowego. Podmiot przekazujący wygraną pobiera i odprowadza do urzędu skarbowego 10% kwoty od wygranej.
- RODO – należy spełnić obowiązki informacyjne RODO, ponieważ organizując konkurs, przetwarzasz dane uczestników, którzy biorą udział
- REGULAMIN – masz obowiązek utworzenia regulaminu konkursu. Co musi zawierać? Wymienię Ci kilka elementów, nie są to jedyne. Dlatego odsyłam Cię do regulaminu FB, byś dowiedział się więcej, bądź do Ilony Przetacznik. Z kodem DM10 masz 10% rabatu w sklepie Ilony.
- nazwa konkursu
- wskazanie organizatora, miejsca, gdzie odbywa się konkurs (np. Fanpage, blog, IG, grupa)
- wskazanie kto może brać udział, a kto nie, kto jest wyłączony z udziału
- czas trwania (od kiedy, do kiedy, godzina)
- zadanie konkursowe -pamiętaj, że nie może być losowania, ani oznaczania znajomych, więc musi być zadanie konkursowe i na jego podstawie wyłonisz zwycięzcę/-ów. Dlatego musi być informacja w jaki sposób zostanie ogłoszony zwycięzca. Pamiętaj, że napisane zadanie konkursowe i brak jasnych warunków może skutkować żądaniem otrzymania wygranej. Np. “Jeżeli napiszesz komentarz możesz wygrać”. Ok, napisałam komentarz, chcę nagrodę 🙂 Mam prawo domagać się wygranej.
- kto jest fundatorem nagrody
- zaznaczenie, że FB jest wyłączony z odpowiedzialności za organizację i przeprowadzenie konkursu (bardzo ważne)
- zgodnie z RODO – wskazanie administratora danych osobowych uczestników konkursu, a także wskazanie praw uczestników konkursu związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych. Są to obowiązki informacyjne.
- wskazanie w jaki sposób należy postąpić w przypadku reklamacji
- wskazanie daty wejścia w życie regulaminu, a także miejsca, gdzie jest on dostępny (np. przypięty post, notatka).
To tylko nieliczne czynniki, które musi spełniać legalny konkurs.
Sporo?
Przygotowałam dla Ciebie infografikę z wyżej wymienionymi elementami regulaminu. Jeżeli chcesz otrzymać, napisz do mnie, bądź skomentuj post na Facebooku a ja Ci prześlę 🙂
Pamiętaj, że jeżeli będziesz używać słów uczestnika, jego wypowiedzi konkursowej, musisz zrobić przeniesienie autorskich praw majątkowych. W innym przypadku nie możesz używać jego wypowiedzi do swoich celów np. reklamowych, marketingowych czy pochwalenia się 🙂
Chcesz wiedzieć więcej ? Zapraszam Cię na bloga Ilony Przetacznik https://legalnybiznesonline.pl/blog/ a także na Fanpage Moniki Czaplickiej https://www.facebook.com/nielegalnykonkurs/ .
Ciekawy artykuł? 🙂 Zajrzyj na mojego Facebooka i podziel się ze mną opinią 🙂