You are currently viewing Czy pracując jako wirtualna asysta da się zarobić?

Czy pracując jako wirtualna asysta da się zarobić?

Często na konsultacjach ze mną padają pytania o to, ile w tej branży można zarobić. Odpowiedź nie jest taka prosta.


Pamiętaj, że ilość przepracowanego czasu na etacie (8 godzin) nie jest równa ilości przepracowanej ilości w ciągu dnia jako WA.
Nie licz tego 1:1.
Żeby przepracować, zafakturować 8 godzin dziennie, musisz siedzieć, pracować ok 10-12 godzin.


Ustal ile chcesz zarabiać. Odejmij od tego opłaty: ZUS, księgowa, miesięczne wydatki typu dostęp do kursu, np. do Canvy itp.
To co Ci wyjdzie podziel na ilość dni. Kwotę podziel na ilość godzin ile możesz dziennie przeznaczyć na pracę. Wyjdzie Ci Twoja stawka.


Jeżeli jest za wysoka np. 100 zł to znaczy, że musisz albo poświęcić więcej godzin na pracę, albo zmienić oczekiwania finansowe.
Czyli np. chcę mieć 4000 zł, ale muszę zarobić 5000, by mieć na ww. opłaty.
Dzielę to (5000 zł) na 20 dni. Wychodzi mi 250 zł dziennie. Mogę przeznaczyć 4 godziny dziennie na pracę – wychodzi mi 62,5 za godzinę mojej pracy.


Początkujące WA obecnie mają stawkę między 45 a nawet 60.


Jeżeli możesz poświęcić mniej czasu – albo zarobisz mniej, albo musisz podnieść stawkę, żeby wyjść „na swoje”.

Poza tym jest wiele zmiennych, od których może zależeć Twoje wynagrodzenie jako WA. Należą do nich:

  • posiadanie marki osobistej,
  • budowanie stanowiska ekspertki,
  • rozległa sieć kontaktów,
  • sprzedawanie własnych produktów,
  • oferowanie konsultacji/mentoringu,
  • posiadane umiejętności i specjalizowanie się.
pensja wirtualnej asystentki
Pensja wirtualnej asystentki

Rozpoznawalna marka osobista


Pierwszą kwestią jest budowanie rozpoznawalnej marki osobistej. Bez tego ani rusz. Dzięki marce osobistej potencjalni klienci mogą Cię znaleźć i zapoznać się z ofertą. Aktywność w Social Mediach i dawanie się poznać, sprawia, że dostajesz na start wyższy kredyt zaufania.

Kolejnym plusem udzielania się w serwisach społecznościowych jest pokazanie swojej pracy.

Chciałabyś zarabiać, pisząc posty na bloga? Pokaż, że masz świetny warsztat pisarski. Myślisz o oferowaniu klientom stawiania stron www? Przygotuj swoją! Posłuży Ci jako portfolio i wizytówka jednocześnie.

Moją stronę www.dorotamroczek.pl zrobiłam sama i to bez specjalistycznych kursów. Opierałam się na filmikach z youtube 🙂 Obecnie przeszła lifting i ta wersja, którą teraz widzisz nie jest wykonana przeze mnie, lecz zleciłam to komuś. Jednak na start miałam swoją stronę, którą zrobiłam sama 🙂 „Hulała” w mojej wersji przez dwa lata.

Budowanie stanowiska ekspertki w WA


I tutaj nawiązując do punktu pierwszego – nie obejdzie się bez marki osobistej.

Mając profil na Instagramie możesz nawiązywać znajomości (także biznesowe). Fajnym sposobem na dotarcie do nowych osób jest gościnny udział w live na IG. Wystąpienia na żywo kojarzą się z telewizją, do której zaprasza się ekspertów do skomentowania danej sytuacji. Tak samo jest na instagramie – występujesz jako specjalistka :).

Poza wystąpieniami twórz merytoryczne posty. Pokaż, że masz wiedzę 🙂
Oferując dodatkowo konsultacje lub mentoring, również budujesz wizerunek osoby, która wie, co robi i pomaga osiągnąć sukces innym 🙂

Marka osobista - Dorota Mroczek
Moja marka osobista 🙂

Rozległa sieć kontaktów a pozyskiwanie klientów


Masz konto na LinkedIn? Śmieję się, że to taki biznesowy Facebook. Nawet interface mają podobny :). Powiedziałabym, że konto na LinkedIn wypiera powoli papierowe CV. Dlatego zachęcam Cię do poświęcenia kilkunastu minut na uzupełnienie profilu.

Mam dla Ciebie kilka wskazówek:

  1. Personalizacja linku do Twojego profilu, dzięki czemu możesz usunąć cyfry na jego końcu i zostawić tylko swoje imię i nazwisko (o ile jest mało popularne). Instrukcja krok po kroku: kliknij “wyświetl mój profil” → “edytuj profil publiczny i adres URL” → “edytuj niestandardowy adres URL”
  2. Pisanie podsumowania profilu. Pisz w pierwszej osobie. Pierwszy akapit poświęć na to, co robisz obecnie. W drugim opisz swoje osiągnięcia. Ostatni uzupełnij o działalność wolontaryjną albo podziel się swoimi pasjami.
LinkedIn
LinkedIn

Sprzedawanie własnych produktów

I tutaj pewnie Cię rozczaruję. Bo dochód pasywny to po części mit.

Rozłóżmy to na części pierwsze – dowód pasywny jest wtedy, kiedy poświęcasz czas i pieniądze, aby stworzyć swój produkt (np. szkolenie). Następnie robisz kampanię sprzedażową. Wypuszczasz produkt w premierowej (niższej) cenie. Przez tych kilka dni możesz osiągnąć satysfakcjonujące przychody.

Jest jedno ale!

Po kampanii mało kto kupuje produkty. Zazwyczaj podwyższasz cenę i nie mówisz już o swoim asortymencie sklepu. A to błąd!

Jak temu zaradzić?

  • we wpisach na blogu i na Instagramie wspominaj o swoich produktach,
  • rozważ robienie kilku edycji jednego szkolenia,
  • aktualizuj kurs i wypuść go w odświeżonej wersji.

Posiadane umiejętności i specjalizowanie się


Umiejętności są obecnie ważniejsze od „papierka”. Dlatego kupując kurs staraj się od razu używać nabytej wiedzy w praktyce. Szybciej się utrwali 🙂
Natomiast do specjalizacji można podejść dwojako.

Z jednej strony Twoją zaletą może być szeroki wachlarz usług, bo nie trzeba podejmować współpracy z kilkoma osobami. Jednak trudno być na bieżąco w tylu tematach.

Dlatego jestem za tym, żeby iść w drugą stronę i wybrać specjalizację. Trochę jak w medycynie. Jak lekarz ogólny odsyła pacjentów do specjalisty, tak klienci będą odsyłani przez inne wirtualne asystentki do Ciebie.

to wirtualna asystentka, która...
To wirtualna asystentka, która…

Podsumowanie


Pracując jako wirtualna asystentka sama ustalasz swoje stawki. Na wysokość potencjalnych zarobków mają wpływ: posiadanie marki osobistej i pozycji ekspertki, sieć kontaktów biznesowych, sprzedawanie własnych produktów, a w końcu Twoja specjalizacja i umiejętności. Widełki wynagrodzenia mogą być szerokie 🙂