You are currently viewing Wydaj swój pierwszy produkt cyfrowy

Wydaj swój pierwszy produkt cyfrowy

Z każdego zakątka internetu słyszysz, że prowadząc biznes online, warto mieć źródło pasywnego dochodu. Nie ukrywam, że miło jest, kiedy jestem na spacerze, zakupach, czy odpoczywam w weekend, a do sklepu „wpada” zamówienie 🙂 

Zastanawiasz się pewnie, co to mogłoby być u Ciebie i skąd w ogóle wziąć na to pomysł.

Po przeprowadzonych rozmowach, konsultacjach i czytaniu postów na różnych grupach, widzę, że dużo osób uważa, że poprawną kolejnością wydaje się:

  1. Stworzenie produktu.
  2. Zaprojektowanie strategii sprzedażowej.
  3. Wymyślenie odbiorców, czyli kto będzie chciał to kupić.
  4. Napisanie postów sprzedażowych.
  5. Sprzedawanie.

A co, jeśli powiem Ci, że jest skuteczniejsze podejście?

metoda od osoby do produktu

Jest to metoda „od osoby do produktu”.

Co to znaczy?

Najpierw wybierasz grupę osób, które potencjalnie mogłyby zostać Twoimi idealnymi klientami. Wśród wytypowanych osób przeprowadzasz badanie, czyli pytasz o problemy, bariery i potrzeby. Analizujesz udzielone odpowiedzi, wypisując najczęściej pojawiające się tematy. Dopiero na tej podstawie próbujesz stworzyć rozwiązania (produkt). 

A jak to wygląda w praktyce?

1. Wybór grupy docelowej

Wybierasz grupę ludzi. Następnie formułujesz hipotezę dotyczącą rynku, np.: 

”Moją grupą do badań są kobiety, które chcą się przebranżowić w wirtualne asystentki”. 

Dzięki temu będziesz wiedziała, kogo pytać.

wybór grupy docelowej

2. Planowanie i przeprowadzanie badań

Badanie może mieć formę krótkiej ankiety. Oferowanie darmowych konsultacji (np. po 20 min) również może pomóc wyszukać palące problemy danej grupy.

U mnie pomysły na szkolenia i kursy powstały właśnie po analizie tego, o co najczęściej byłam pytana na konsultacjach i w wiadomościach prywatnych na Instagramie. Jestem zdania, że najlepsze pomysły potrafi podsunąć nasza społeczność.

Badania mogą także przybrać formę obserwacji :). Chodzi mi oczywiście o research w sieci.

Gdzie możesz szukać?

  • Kopalnią wiedzy są grupy na Facebooku.
  • Ciekawą opcją mogą być też wątki na forach internetowych.
  • Warto przeszukać sekcje negatywnych komentarzy, gdzie najczęściej wskazywane są „braki” produktu.
  • Jeśli masz dostęp do raportów z danej branży, przeanalizuj je :).

3. Analiza badań

Zbierasz uzyskane dane i wypisujesz powtarzające się kwestie. Możesz zrobić to w formie tabeli w WORD albo w NOTION.

analiza badań

4. Wymyślanie rozwiązań

Do najczęściej pojawiających się potrzeb/problemów postaraj się dopasować rozwiązanie. Jeśli w ankiecie pojawia się zdanie: „chciałabym zacząć pracę jako WA, ale nie potrafię napisać oferty dla potencjalnego klienta”, pomocny może być płatny webinar o tworzeniu oferty albo gotowe szablony do edycji.

rozwiązania

5. Wybór formy produktu

Na sam koniec czas na zastanowienie się nad formą produktu. Wybór jest spory. Może być to na przykład: szkolenie, ebook, workbook, kurs online. Czasami wyjdzie Ci to też z ankiety.

Według mnie najlepszą formą na początek jest e-book. W porównaniu z wypuszczeniem kursu online, koszty stworzenia e-booka są niższe. Forma video wymaga odpowiedniego sprzętu, montażu oraz platformy, na której pojawi się kurs. Minusem e-booka może być szybka dezaktualizacja treści. 

6. Testowanie pomysłu

Możesz w tym celu stworzyć listę osób zainteresowanych i wrzucić ją na InstaStory lub do Newslettera. Oczywiście sama deklaracja nie wiąże się z zakupem. Ale na podstawie takiej listy będziesz mogła ocenić czy jest zainteresowanie na produkt wśród Twojej społeczności.

testowanie pomysłu

7. Tworzenie produktu i strategii sprzedażowej

Poznałaś problemy swoich idealnych klientów. Wymyśliłaś już odpowiednie rozwiązanie i jego formę. Zapytałaś o zdanie swoją społeczność i zebrałaś okazałą listę zainteresowanych. Teraz czas na część twórczą 🙂

tworzenie produktu

8. Sprzedaż

Przekonasz się, że to podejście jest genialne, bo nie musisz wciskać swojego produktu! On ma już swoich nabywców.

Jakie zalety ma ta metoda?

  • Twój produkt będzie rozwiązywał istniejące problemy, więc łatwiejsze będzie stworzenie komunikacji sprzedażowej,
  • nie tracisz czasu na tworzenie produktów, na których nie ma chętnych,
  • zyskujesz zadowolonych klientów, którzy czują się przez Ciebie rozumiani 🙂

Podsumowanie

W poście omówiłam podejście „od osoby do produktu”, w którym nacisk kładzie się na zbadanie grupy docelowej i dobranie rozwiązań na zgłaszane potrzeby. Dzięki tej metodzie skonstruujesz produkt, na który jest zapotrzebowanie. Dopiero po tych krokach rozważ, w jakiej formie wydać swój produkt. Swój pomysł możesz także przedyskutować ze swoją społecznością i stworzyć listę zainteresowanych. Powodzenia 🙂

Chcesz poznać moje produkty cyfrowe? Zapraszam do sklepu. Szkolenie z LinkedIn powstało w 4 dni! A gotowe szablony oferty biznesowej (2 warianty) przygotowałam w weekend! 🙂