You are currently viewing Content marketing, czyli ile treści dawać za darmo?

Content marketing, czyli ile treści dawać za darmo?

Czy wiesz, co decyduje o kolejności wyświetlania się stron w wyszukiwarce Google? 

Jeśli chodzi o płatne działaniadecydować będzie stawka za kliknięcie. Najwyższa proponowana danego dnia będzie na pierwszym miejscu wyszukiwania. Natomiast bezpłatne wyniki (tzw. organiczne) zależą od pozycjonowania się stron. Wyżej zaindeksowana strona znajdzie się w pierwszych wynikach wyszukiwania.

Na ranking stron w Google wpływają:

  • treść strony oraz to, co się na niej dzieje, czy nie ma na niej błędów technicznych, np. komunikat z błędem 404,
  • popularność mierzona linkami zewnętrznymi (linków zamieszczonych, np. na forach, które prowadzą do Twojego artykułu blogowego),
  • ocena strony przez jej użytkowników.

Jeśli chcesz wypromować swój biznes budżetowo, warto zainwestować swój czas w tworzenie content marketingu.

Co to jest content marketing?

Content marketing to marketing treści, czyli promowanie poprzez publikowane treści. Celem jest pozyskanie i zatrzymanie uwagi potencjalnego odbiorcy, a także zdobycie lojalności osoby, która jest już w Twojej społeczności. 

Ważny jest także aspekt budowania relacji. Swoimi działaniami pokazuj, że zależy Ci na społeczności, jaką zgromadziłaś.

Wszystko powinno być zaplanowane. To nie mogą być chaotyczne działania, wrzucanie artykułów od Sasa do Lasa.

Trzeba liczyć się z dużym nakładem pracy. Ale jeśli nie masz budżetu na reklamy, lepiej zainwestować swój czas w tworzenie wartościowych treści. Content marketing jest maratonem, a nie sprintem.

Publikowana przez Ciebie treść powinna: 

  • być unikalna, 
  • nieść za sobą wartość, 
  • być spójna ze sobą,
  • cechować się wysoką jakością. 

To nie może być ochłap rzucony z łaski odbiorcom.

Jak poznać, że Twoja treść jest wartościowa?

O tym decydują odbiorcy. Jeśli uważają, że zyskują coś (np. rozrywkę, edukację, inspirację) dzięki Twoim postom, artykułom i dodatkowo nie mają poczucia zmarnowanego czasu, to Twoje treści są dla nich wartościowe. Natomiast jeśli nic nie wnoszą do ich życia i powodują frustrację → dajesz treści bez wartości dla Twojej grupy docelowej.

Co może być „treścią”?

  • artykuły blogowe na Twojej stronie internetowej
  • posty na social mediach, reels,
  • darmowe e-booki, poradniki w zamian za zapis do newslettera,
  • podcasty,
  • live,
  • webinary.

Treści blogowe potrzebują promowania, żeby trafiały do większej liczby osób. Pamiętaj, że na swojej stronie internetowej to Ty jesteś gospodarzem. Dlatego ściągaj ruch z social mediów i spraw, aby Twoja strona żyła.

Opowiadaj historie

Tworząc marketing treści, stosuj storytelling. Ludzie uwielbiają historie! Opowiedz o swoich początkach, o tym, skąd się wziął pomysł na Twój biznes. Opowieści lepiej zapadają w pamięć, a dodatkowo angażują odbiorców.

Odbiorcy faktycznie nic nie płacą?

Użytkownicy nie płacą pieniędzmi za czytanie Twoich treści, słuchanie Twoich podcastów.

Poświęcają za to swój czas i uwagę. Angażują się w społeczności, którą budujesz wokół swojej marki.

Ile treści dawać za darmo? 

Na tyle dużo, żeby zaprezentować się jako ekspert, ale żeby było miejsce na zarabianie. Wiem, odpowiedź jest baaardzo ogólna. Wszystko zależy od Twojego biznesu. Nie ma gotowych rozwiązań. 

Czy „za darmo” to uczciwa cena?

Badania dowodzą, że sam widok napisu „za darmo” powoduje wyrzut dopaminy, która nazywana jest hormonem szczęścia. Warto rozważyć umożliwienie darmowej wersji próbnej Twojego kursu albo dać próbkę produktu, np. jeden rozdział z e-booka.

Na tej samej zasadzie działa lead magnet – za pozostawiony adres e-mail i wyrażenie zgód marketingowych, zainteresowany otrzymuje np. e-booka.

Jeśli masz w swoim sklepie produkty fizyczne, zastanów się nad ofertą darmowej dostawy po przekroczeniu określonej wartości koszyka. Zwiększysz tym samym sprzedaż.

Skąd wynika tak silne działanie gratisów? 

Tłumaczyć to może reguła wzajemności Roberta Cialdiniego. Chodzi o to, że ludzie czują wdzięczność za to, co dostali (i to jeszcze za darmo!), więc chcą podziękować twórcy. Takim podziękowaniem może być zakup w jego sklepie, wpłata na Patronite, postawienie wirtualnej kawy.

Dlaczego dawanie czegoś za darmo może NIE działać?

Istnieje grupa ludzi, którzy zbierają darmowe e-booki, pobierają je na swój dysk i… zapominają o ich istnieniu, a tym bardziej nie pamiętają o Twojej marce. 

Bezpłatne treści są traktowane inaczej – są co do nich niskie oczekiwania. Do przeczytania/przerobienia darmowego e-booka odbiorca nie ma aż takiej motywacji, bo za nią nie zapłacił

Dodatkowo darmowe produkty przyciągają rzesze ludzi, ale tylko nieliczni zostaną Twoimi klientami i zrobią zakupy w Twoim sklepie.

Jeśli chcesz trochę „odsiać” zbieraczy, możesz wyznaczyć niską cenę za wartościowy lead magnet.

Nadmiar darmowych treści może też obniżyć Twoją sprzedaż (tzw. kanibalizacja sprzedaży). Dzieje się tak, kiedy dajesz za dużo w darmowych produkcie, zaspakajając tym samym ciekawość konsumenta. Poza tym zbyt obszerne bezpłatne materiały mogą spowodować przytłoczenie i paraliż informacyjny odbiorcy.

Najlepiej przetestować, co jest skuteczne w Twoim biznesie – czy lepiej dawać gratisy, czy niską ceną zniechęcać kolekcjonera darmowych e-booków.

Poznaj swoich odbiorców

Zanim zaczniesz planować i tworzyć treść – odpowiedz sobie na te pytania:

  • kim jest Twój odbiorca? 
  • czego szuka i potrzebuje? 
  • jakie ma wyzwania i problemy? 
  • na jakich platformach jest obecny?
  • kiedy korzysta z social mediów (godziny publikowania treści)?
  • jakim językiem mówi (styl)? 
  • jaką formę treści preferuje (pisaną, audio, video)?
  • ile czasu może poświęcić na twoje treści?
  • jaki cel ma ta treść? Co przyniesie odbiorcy?
  • jakie korzyści przyniesie ta treść odbiorcy?

Jak zaplanować content marketing?

Odpowiadając na pytania z poprzedniego akapitu, wiesz już, kim jest Twój odbiorca i czego potrzebuje. Użyj zgromadzonych przez siebie informacji i ustal swoją strategię. Wybierz platformę/y, na której/ych będziesz działać (główne kryterium – musi być tam Twoja grupa docelowa). Zaplanuj częstotliwość, z jaką będą pojawiać się treści. Najlepiej rozpisać to sobie w formie harmonogramu na kilka miesięcy do przodu. Bo brak strategii zazwyczaj równa się brakowi efektów.

O co jeszcze warto zadbać?

  • twórz interaktywne treści – quizy, ankiety,
  • aktualizuj dodane już artykuły na blogu,
  • dbaj o przejrzystość tekstu,
  • zbuduj linkowanie wewnętrzne na swojej stronie,
  • pamiętaj o estetycznej oprawie graficznej,
  • zmierz szybkość ładowania Twojej strony i zadbaj o to, żeby szybko się ładowała.

Korzyści z content marketingu

Dzięki działaniom content marketingu budujesz swoją markę w sieci i pozycję eksperta w swojej dziedzinie. Zyskujesz również zaufanie odbiorców. 

Jeśli nie czujesz się dobrze w sprzedaży, content marketing pozwoli Ci promować Twoje produkty i usługi bez nachalności.

Publikowane treści powodują zwiększanie świadomości Twojego przyszłego klienta w danym zagadnieniu.

Zaletą z marketingu treści jest też to, że nie przepala się budżetu na reklamy, na które ludzie nie zwracają uwagi. 

Istnieje zjawisko ślepoty banerowej (banner blindness), które polega na tym, że internauci ignorują wyświetlane reklamy. To zjawisko nawiązuje do teorii detekcji sygnałów, czyli odróżniania sygnałów (np. treści artykułu) od szumów (reklam). Przetwarzanie szumów (reklam) pochłania energię, którą odbiorca nie chce wydatkować, więc unika komunikatów reklam. 

Przewagą content marketingu jest to, że treść niesie za sobą wartość, promuje Cię, ale to nie głośna, bezpośrednia reklama.

Korzystając z zasad SEO, możesz za darmo wyżej pozycjonować swoją stronę w wyszukiwarce. Sprawiasz, że Twoja marka staje się widoczna w Internecie.

Ocena skuteczności Twoich działań content marketingowych

Przy ocenie skuteczności nie zapominaj o tym, że efekty widoczne są dopiero po opublikowaniu wielu treści, a także zależą od ich regularnego pojawiania się. Dlatego nie poddawaj się zbyt szybko. Rezultaty zobaczysz za kilka miesięcy, a nawet lat.

To, co możesz zrobić, to czytać opinie, komentarze pod postami i artykułami. Kiedy nikt nie komentuje Twoich treści, coś może być nie tak. 

Zbieraj statystyki i je analizuj. Przydatnym narzędziem jest Google Analytics, dzięki któremu możesz „podglądać”, jak poruszają się użytkownicy po stronie internetowej. Dane z Google Analytics możesz przedstawiać w formie przejrzystych raportów w narzędziu Google Data Studio. 

Skuteczność content marketingu możesz też zmierzyć za pomocą kodów rabatowych rozdawanych, np. na darmowych webinarach.

Podsumowanie

Działania content marketingowe pomagają wypromować biznes niskimi nakładami finansowymi, jednak wymagają sporo czasu i cierpliwości. Treści, które tworzysz, powinny nieść za sobą wartość dla odbiorców. Użytkownicy “płacą” Ci swoim czasem i zaangażowaniem, a także uwagą. Dzięki marketingowi treści możesz sprzedawać swoje usługi w mniej nachalny sposób.

dorota mroczek buycoffee wirtualna asystentka mentor szkolenie wirtualna asysta praca zdalna praca dla mam praca dodatkowa