Pojęcia takie jak etykieta czy savoir-vivre znamy wszyscy. Od dziecka jesteśmy uczeni, jak należy zachowywać się w określonych sytuacjach. Rozwój technologii sprawił, że znaczna część naszego życia przeniosła się do Sieci. Jak możesz się domyślić, tak jak w życiu realnym, w Internecie funkcjonują określone zasady postępowania, których użytkownicy powinni przestrzegać.
Czym jest netykieta?
Netykieta (z ang. netiquette, połączenie ang. net – sieć i etykieta) to zbiór niepisanych zasad kulturalnego i bezpiecznego korzystania z Internetu.
Zasady netykiety choć nie spisane, na co dzień stosowane są przez użytkowników w komunikacji m.in. na portalach społecznościowych, forach dyskusyjnych czy przy publikacji komentarzy.
Dokładną listę reguł tworzy konkretna społeczność, np. zamknięte grupy na Facebooku często posiadają regulaminy, które zobowiązują członków do określonego zachowania.
Część zasad to wskazówki, które mają na celu ułatwiać komunikację pomiędzy użytkownikami. Jednocześnie pozwalają budować relacje oparte na wzajemnym szacunku.
Są też zasady, które wynikają z przepisów prawa, a za ich naruszenie może grozić odpowiedzialność karna, tak jest m.in. w przypadku hejtu.
Dlaczego netykieta jest ważna?
Komunikacja pisemna odbywa się bez walorów komunikacji niewerbalnej. Ton głosu, mimika twarzy czy mowa ciała przyczyniają się do tego, że odbiorca właściwie interpretuje wiadomość. Równocześnie, dzięki tym dodatkowym elementom może uzyskać szerszy kontekst komunikatu.
Zasady netykiety pojawiły się po to, by ułatwić interakcję online. Brak wskazówek wizualnych bądź słuchowych, może bowiem stać się źródłem nieporozumień.
7 zasad netykiety w pigułce:
1. W Internecie nikt nie jest anonimowy – nie hejtuj, wypowiadaj się z szacunkiem.
Odnieść można to do każdej aktywności w Internecie. Bez znaczenia jest to czy korzystasz z konta oficjalnego do kontaktów z klientami, prywatnego czy anonimowego.
Hejt – obraźliwe lub agresywne wypowiedzi względem konkretnej osoby lub grupy, stanowi formę cyberprzemocy.
Pamiętaj! Traktuj innych tak jak sama chcesz być traktowana.
2. Nie kopiuj pomysłów innych użytkowników.
Nie ma nic złego w tym, by szukać inspiracji u innych twórców. Wykluczone jest jednak to, by kopiować treść lub pomysły innych osób i podawać się za ich autora.
Jeśli chcesz skorzystać z cytatu, grafiki, zdjęcia wówczas powinnaś oznaczyć autora.
3. Nie nadużywaj CAPS LOCKA, pisz poprawnie.
Unikaj pisania całych słów lub zdań wielkimi literami. Stosowanie wielkich liter to odpowiednik krzyku lub rozkazu.
W Internecie nie zapominaj o zasadach pisowni języka polskiego. Stosuj język adekwatny do odbiorców i miejsca. Pamiętaj o zasadach ortografii, interpunkcji czy o zwrotach grzecznościowych.
4. Nie publikuj treści, które dostałaś w prywatnej wiadomości.
Nie publikuj treści, które otrzymałaś w prywatnej wiadomości.
Nigdy też nie udostępniaj bez pozwolenia danych osobowych innych osób, takich jak adresy, numery telefonów czy e-maile.
5. Na grupach korzystaj z lupki.
Powtarzające się pytania ze strony nowych użytkowników potrafią być uciążliwe dla reszty członków jak i dla administratorów. Zanim opublikujesz post, sprawdź czy ktoś wcześniej nie poruszył tematu, który Cię interesuje.
6. Przestrzegaj regulaminu.
Chcąc dołączyć np. do grup na Facebooku zwykle musisz zaakceptować regulamin. Z regulaminami już tak jest, że często zgadzamy się na ich warunki bez zapoznania się z nimi.
Niektóre grupy, wymagają określonej struktury postu oraz hasztagów. W pierwszej kolejności powinnaś zacząć od poznania zasad. Jeżeli masz wątpliwości dotyczące posta – możesz napisać do administratora.
7. Dbaj o swój wizerunek w sieci.
- Dbaj o to, aby Twój wizerunek w sieci był spójny np. korzystaj z wybranego zestawu zdjęć, nie szalej z kolorami i czcionkami – wybierz kilka i konsekwentnie się ich trzymaj.
- systematyczne buduj sieci kontaktów
- zadbaj o jakość zamieszczanych komentarzy i opinii.
- nie publikuj w sieci prywatnych informacji, zdjęć lub filmów.
- zadbaj o odpowiednie ustawienia prywatności w portalach społecznościowych
Podsumowanie
Netykieta nabiera szczególnego znaczenia w odniesieniu do firm oraz osób budujących własne marki osobiste. Większość firm i potencjalnych klientów jest w sieci. Budowanie i utrzymywanie dobrego wizerunku w Internecie jest więc jedną z kluczowych kwestii.
Świat online stale się rozwija, tak jak i zasady rządzące jego użytkowaniem. Dlatego ważne jest, aby wszyscy użytkownicy – zarówno twórcy i odbiorcy treści, byli z nimi na bieżąco.
Zawsze pamiętaj, że ludzie, z którymi kontaktujesz się w sieci to prawdziwi ludzie! Traktuj innych tak, jak sama chciałabyś być traktowana.