Wydawanie pierwszego produktu cyfrowego jest dla wielu przedsiębiorców i twórców jednym z najważniejszych, przełomowych kroków w rozwoju ich działalności.
Niezależnie od tego, czy jest to e-book, szkolenie, aplikacja mobilna, szablony graficzne…, wydawanie pierwszego produktu wymaga przemyślenia i dopracowania. W ramach otuchy dodam, że z każdym kolejnym jest trochę prościej. 😉Niestety, już na etapie pracy nad swoim pierwszym produktem cyfrowym wielu twórców popełnia błędy, które ich zniechęcają, a nawet mogą zniweczyć całą pracę i poświęcony czas. Ku przestrodze chciałabym omówić kilka najczęstszych błędów, których zwykle można uniknąć, dzięki chwili zastanowienia.
1. Brak zrozumienia potrzeb użytkowników
Jeden z największych błędów popełnianych przy wydawaniu pierwszego produktu
to produkt, który nie odpowiada potrzebom użytkowników. Twórcy często myślą, że wiedzą, czego potrzebują ich klienci, ale rzeczywistości może ich zaskoczyć. Dlatego przed wydaniem produktu warto przeprowadzić badania rynku i ankietę wśród potencjalnych klientów/ użytkowników, aby poznać ich potrzeby i oczekiwania.
Moim zdaniem to najważniejszy błąd. Przygotowałam jakiś czas temu artykuł o etapach przygotowywania produktu cyfrowego. Pierwsze kroki to właśnie
✅ wybór grupy docelowej
✅ planowanie i przeprowadzenie badań.
Zachęcam do przeczytania całego tekstu tutaj.
2. Nadmiar informacji
Innym błędem popełnianym przez twórców jest dodawanie do swojego produktu zbyt wielu informacji. W efekcie produkt może stać się zbyt skomplikowany, obszerny i trudny do zrozumienia, wdrożenia. Sama wiele razy podczas procesu twórczego zapędzałam się za daleko, chcąc poruszyć jak najwięcej tematów, w jak najbardziej kompleksowy sposób. Teraz przed dodaniem każdego materiału zastanawiam się, czy jest on rzeczywiście potrzebny i czy nie komplikuje głównego celu produktu. Czasami warto przygotować kilka mniej obszernych produktów, ale sprecyzowanych, dzięki czemu są łatwiejsze w odbiorze dla klientów.
3. Używanie skomplikowanego języka
Wydawanie produktu cyfrowego to nie tylko proces techniczny, ale również komunikacyjny. Skomplikowany język utrudnia zrozumienie i korzystanie z produktu. Zawiłe sformułowania i trudne do zrozumienia instrukcje mogą skutecznie odstraszyć użytkowników. Nawet jeśli produkt jest wspaniały, a jego funkcjonalność i możliwości są unikalne, skomplikowany język może zniweczyć wszystkie jego zalety. Komunikacja stosowana w produkcie cyfrowym powinna być przystępna, zrozumiała oraz uwzględniać potrzeby i oczekiwania klientów.
4. Brak testów
Twórcy często nie przeprowadzają testów swojego GOTOWEGO produktu przed publikacją, co może prowadzić do błędów i problemów w działaniu. Przed wydaniem produktu należy jeszcze przetestować go na różnych urządzeniach i systemach operacyjnych. Ja zazwyczaj udostępniam moje produkty znajomym przed oficjalną publikacją i proszę ich o feedback. Inna perspektywa jest bardzo pomocna.
5. Pośpiech
Często twórcy bardzo spieszą się do publikacji i sprzedaży swojego produktu. Oczywiście to zrozumiałe, ale trzeba pamiętać, że sprzedaż to ostatni etap pracy nad produktem cyfrowym. Jeżeli niewystarczająco dużo uwagi i czasu poświęcimy na podstawy, to ciężko, żeby finał był satysfakcjonujący. To wcale nie znaczy, że wydanie produktu cyfrowego musi trwać długo. Mój pierwszy produkt cyfrowy- szkolenie z LinkedIn, powstał tylko w 4 dni. (możesz przeczytać o tym na moim Instagramie). Można to zrobić szybko, ale trzeba pracować z głową.
6. Brak planu marketingowego
Przedostatnim, ale nie mniej ważnym błędem jest brak planu marketingowego. Wielu twórców myśli, że dobry produkt sam się sprzeda. Niestety, w dzisiejszych czasach konkurencja jest ogromna, dlatego warto poświęcić czas na stworzenie planu marketingowego, który pozwoli na dotarcie do potencjalnych klientów. Dzięki przemyślanej kampanii reklamowej Twoja praca zostanie dostrzeżona.
7. Niewystarczająca reklama
Twórcy często boją się, że będą wyskakiwać “z lodówki” z promocją swojego produktu. Moim zdaniem jest to ogromny błąd. Przez taki błąd znaczna część odbiorców w ogóle nie dowie się o istnieniu produktu, który przecież mógłby rozwiązać ich realny problem! Pamiętaj, że przygotowałaś swój produkt z realną wartością dla grupy docelowej, ogłaszaj to z dumą.
Podsumowanie
Wydawanie pierwszego produktu cyfrowego jest zawsze wyzwaniem, ale uniknięcie powyższych błędów może znacznie ułatwić ten proces. Przed wydaniem produktu należy zrozumieć potrzeby użytkowników i nie przesadzić z ilością informacji na raz.
Gotowy produkt dobrze jest przetestować przed publikacją. Warto również poświęcić czas na stworzenie planu marketingowego, który pozwoli na skuteczną promocję produktu i dotarcie do potencjalnych klientów. Pamiętajmy, że dobrze wydany produkt może przynieść duże korzyści, ale niedopracowany i nieprzemyślany może zniweczyć całą pracę i poświęcony czas, dlatego przede wszystkim nie spiesz się i PLANUJ.
Chcesz żeby wydanie Twojego produktu przebiegło sprawnie i bezbłędnie? Przygotowałam workbook, który przeprowadzi Cię przez ten proces krok po kroku i rozwieje wszelkie Twoje wątpliwości. Sprawdź w moim sklepie “Wydaj swój pierwszy produkt cyfrowy krok po kroku– workbook”.
Czy wiesz, że możesz sprzedawać swój produkt cyfrowy bez zarejestrowanej działalności gospodarczej?
Więcej informacji możesz przeczytać W TYM ARTYKULE.