You are currently viewing Marketing online. Podstawowe informacje, które warto znać

Marketing online. Podstawowe informacje, które warto znać

Marketing zawsze polegał na łączeniu się z odbiorcami we właściwym miejscu i czasie. Oznacza to, że musisz spotkać się z nimi tam, gdzie już spędzają czas – w Internecie.

Jak podaje DataReportal w najnowszym raporcie dotyczącym Internetu w Polsce:

  • 36,68 mln osób, czyli 88,4% populacji Polski jest użytkownikami Internetu. W latach 2022-2023 liczba internautów w Polsce wzrosła o 2,9 mln (+8,5 proc.).
  • Polska liczy 27,50 mln użytkowników mediów społecznościowych, co odpowiada 66,3% całej populacji.
  • Polski internauta w wieku od 16 do 64 lat spędza przeciętnie 6h 42 min dziennie online (w 2021 było to 6h 39 min), średnia światowa to 6h 37 min.

Czym jest marketing internetowy?

Marketing online. Podstawowe informacje, które warto znać 1

Marketing internetowy, zwany również marketingiem online to zestaw działań marketingowych, które mają miejsce w Internecie. Firmy wykorzystują kanały cyfrowe, takie jak wyszukiwarki, media społecznościowe, e-mail czy inne strony internetowe, aby nawiązać kontakt z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Niezależnie od tego, czy jesteś na B2B, czy B2C, możesz znaleźć kreatywne sposoby dotarcia do odbiorców za pośrednictwem kanałów online. 

Strategie w marketingu cyfrowym to m.in.:  

Twoja strona internetowa 

Podstawą sukcesu w marketingu online jest strona internetowa. Musi być ona responsywna i funkcjonalna na urządzeniach cyfrowych, takich jak laptopy, tablety i oczywiście telefony. Strona internetowa jest centralnym punktem całego marketingu.

SEM (ang. Search Engine Marketing) – Marketing w wyszukiwarkach internetowych

Jest to praktyka marketingu za pomocą płatnych reklam, które pojawiają się na stronach wyników wyszukiwania. Reklamodawcy licytują słowa kluczowe, które użytkownik może wprowadzić podczas poszukiwania pewnych produktów lub usług, co daje reklamodawcy możliwość wyświetlania jego reklamy obok wyników dla tych zapytań.

SEO (ang. Search Engine Optimization) – Optymalizacja wyszukiwarek

Gdy Twoja strona działa, następnie musisz zainwestować w optymalizację pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO. SEO to to proces optymalizacji witryny, aby “uplasować się” wyżej na stronach wyników wyszukiwania, zwiększając tym samym ilość organicznego (darmowego) ruchu, który otrzymuje Twoja witryna.

Reklama typu “płatność za kliknięcie” PPC (ang. Pay Per Click) 

Napędza ona ruch do Twojej witryny, płacąc wydawcy za każdym razem, gdy Twoja reklama jest kliknięta. Jednym z najbardziej popularnych typów PPC jest Google Ads, który pozwala płacić za najwyższe miejsca na stronach wyników wyszukiwarki Google.

Automatyzacja marketingu (np. e-mail marketing) 

Firmy wykorzystują email marketing jako sposób komunikacji ze swoimi odbiorcami. Przeważnie używany jest do promowania treści, rabatów i wydarzeń. W ramach kampanii e-mail wysyła się np. maile powitalne dla nowych klientów czy informacje o promocjach dla członków programu lojalnościowego.

Marketing w mediach społecznościowych 

Ma na celu budowanie świadomości marki online, napędzać ruch poprzez angażowanie użytkowników w dyskusje oraz generować leady.

Content marketing 

Polega na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i pozyskania określonej grupy odbiorców – w celu wywołania opłacalnych działań klientów. Treścią mogą być wpisy na blogach, e-booki, transkrypcje wideo lub audio czy infografiki.

Zalety marketingu cyfrowego:

  • Dociera do szerokiego grona użytkowników internetu, którzy spędzają czas i pieniądze w sieci.
  • Umożliwia śledzenie reklam i komunikację z docelowymi odbiorcami.
  • Wpływa na decyzje zakupowe użytkowników, którzy szukają usług, produktów lub czegokolwiek, na co mają ochotę.
  • Marketing cyfrowy wyrównuje szanse w Twojej branży i pozwala Ci konkurować z większymi markami.
  • Łatwiej jest dostosować i zmienić strategię marketingu cyfrowego.
  • Dzięki marketingowi cyfrowemu możesz angażować odbiorców na każdym etapie.

Jak prowadzić kampanie cyfrowe?

  • Zdefiniuj swoje cele.
  • Zidentyfikuj swoją grupę docelową.
  • Ustal budżet dla każdego kanału cyfrowego.
  • Znajdź równowagę między płatnymi i bezpłatnymi strategiami cyfrowymi.
  • Twórz angażujące treści.
  • Zoptymalizuj swoje zasoby cyfrowe pod kątem urządzeń mobilnych.
  • Analizuj działania i w oparciu o nie wprowadzaj zmiany.  

Wskazówki dotyczące marketingu cyfrowego dla małych biznesów:

Zdefiniuj swoje cele – zanim w ogóle pomyślisz o marketingu cyfrowym, usiądź i zdefiniuj swoje cele. Co chcesz osiągnąć za pomocą swoich działań marketingowych? Chcesz zwiększyć świadomość marki, skierować ruch na swoją stronę internetową, a może przyciągnąć odpowiednich klientów? Kiedy już znasz swoje cele, możesz zacząć planować swoją strategię marketingową.

Stwórz silną stronę internetową – Twoja strona internetowa jest podstawą Twoich działań online. Dodatkowo użytkownik w pierwszej kolejności ma styczność właśnie ze stroną i to na jej podstawie Cię oceni. Upewnij się, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek i oferuje płynne doświadczenie użytkownika.

Zbuduj silną obecność w Internecie – możesz to zrobić np. poprzez stworzenie strony internetowej i aktywność w mediach społecznościowych do budowania swojej marki i kontaktu z potencjalnymi klientami.