You are currently viewing Storytelling w mediach społecznościowych. Czy warto opowiadać historię?

Storytelling w mediach społecznościowych. Czy warto opowiadać historię?

Nic na tak długo nie zapisuje się w pamięci, jak dobrze opowiedziana historia. Oprócz zdolności do zaciekawienia odbiorców poprzez ciekawą fabułę, często niesie ze sobą wartościowy przekaz. Storytelling potrafi budować więź z klientami, a zatem pomaga sprzedawać. Badania przytoczone przez foodbusinessnews.net pokazują, że 56% konsumentów twierdzi, iż historie związane z marką wpływają na ich decyzję o zakupie.

Czym jest storytelling?

Storytelling to sztuka opowiadania, nowoczesna metoda przekonywania, polegająca na wykorzystywaniu historii jako środka do pobudzania, kształtowania emocji. Inne określenia to: story marketing, marketing narracyjny czy marketing opowieści.

Wielcy mówcy od zawsze opierali swoje przemówienia na opowiadaniu historii. Dlatego też opowiedzenie historii to główny warunek udanego przemówienia według Organizacji TED (Technology, Entertainment, Design). Wszystko jest tu przemyślane – od kreowania emocji, budowania relacji, ukazywaniu wartości, aż po końcowy efekt działania. To właśnie jest storytelling

Storytelling w marketingu

W content marketingu nie wystarczą racjonalne argumenty, proste i zwięzłe zdania czy rzeczowe fakty. Do zaciekawienia odbiorców i zbudowania ich zaufania potrzeba czegoś więcej. Czego? Najważniejsze jest oddziaływanie na wyobraźnię i emocje słuchacza za pomocą opowieści „z życia wziętych” i metafor. Zdobywamy tym samym sympatię klientów, którzy kupują potem to, co pozytywnie im się kojarzy.


Nadal nie wiesz, jak to zrobić? Istnieją dwa najpopularniejsze schematy:

  • „Klasyczna podróż bohatera” – bohater (twój odbiorca) opuszcza dom w celu rozwiązania problemu, przezwyciężenia trudności i powrotu z nagrodą (twoim produktem lub usługą). 
  • „Tragedia” – historia intrygująca i zapadająca w pamięć, odwołuj się do podstawowych emocji, takich jak strach, złość, smutek i zdziwienie. Odzwierciedlij emocje odbiorców w swojej historii.

Stworzenie przekonującej i budzącej emocje historii, z którą potencjalny klient będzie chciał się utożsamić, nie jest prostym zadaniem, ale zdecydowanie jest osiągalne
i warte wysiłku.

3 filary storytellingu

  1. Budowanie więzi z klientami

Każdy klient to inna osoba z różnym zestawem emocji, potrzebami i problemami. Dostarcz jej konkretny produkt, który w jakiś sposób uczyni jej życie lepszym. To podstawa, jeśli zależy Ci na tym, aby odbiorca podjął z Tobą stałą współpracę i był wierny Twojej marce, a nie wielu innych.

  1. Emocje

Sprzedaż opiera się na emocjach. Czy to tworząc trwałe więzi z daną marką, czy też reagując na chwilowy impuls, istotne jest, aby uczucia te były obecne. To właśnie one przekonują do wyboru produktu X zamiast Y.

  1. Autentyczność

Musisz zachować swoją tożsamość i autentyczność. Kłamstwo ma krótkie nogi i nie warto udawać przed odbiorcami kogoś innego. Im bardziej „po ludzku” mówisz, tym lepiej jesteś rozumiany i odbierany.

Więcej o autentyczności w social mediach możesz dowiedzieć się TUTAJ.

Podsumowanie

Storytelling przekłada trudne, abstrakcyjne zagadnienia na obrazowy język – taki, który jest łatwy do zrozumienia i pobudza wyobraźnię, buduje poczucie więzi między nadawcą a odbiorcą i inspiruje do działania – np. do dzielenia się przeczytanymi historiami.

Język storytellingu:

  • ubiera kluczowe dane w angażującą historię,
  • skupia się na wzbudzaniu emocji i budowaniu więzi z odbiorców, 
  • jest skoncentrowany na odbiorcy,
  • wizualizuje, jak towar może wpłynąć na życie klienta,
  • jest nakierowany na interakcję,  
  • buduje spójną opowieść, która ma początek, środek i koniec.

Możliwości jest wiele, bo wszystko zależy od tego, jak kreujesz komunikację swojej marki. A Ty, wykorzystujesz storytelling w swojej komunikacji z klientami? Widzisz potencjał w content marketingu?

Chciałabyś poznać więcej marketingowych metod, przyciągających uwagę odbiorców?

Serdecznie zapraszam Cię do przeczytania TEGO wpisu

Źródła

  1. https://www.foodbusinessnews.net/articles/15010-storytelling-takes-top-spot-in-innovas-2020-trends
  2. http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171505573
  3. https://grupaprogres.pl/10-przemowien-na-tedx-ktore-pomoga-ci-osiagnac-sukces/