Dlaczego nagłówek jest tak ważny?
Odbiorca, decyzję o tym czy przeczyta dany post, wpis czy artykuł podejmuje na podstawie nagłówka. To one mają tę magiczną moc przyciągania nas, bądź niestety odpychania. Niektóre źródła podają nawet, że aż 80% ludzi czyta tylko nagłówek bez dalszego angażowania się w treść. Dobrze przemyślane nagłówki w dużym stopniu pomagają w zwiększeniu zasięgów u grupy docelowej. Pytanie brzmi zatem, jak przekonać tę olbrzymią grupę odbiorców do przeczytania właśnie Twojego tekstu i to w całości?
Plotkarski clickbait przestaje działać.
Pomyśl o tym, ile razy weszłaś w dany artykuł tylko ze względu na to, że nagłówek przyciągnął Twoją uwagę, a artykuł sam w sobie Cię finalnie rozczarował?
Dzieje się tak, ze względu na stosowanie clickbaitów przez magazyny plotkarskie, które bardzo często wyciągają fragment całkowicie pozbawiony kontekstu i dają go jako nagłówek. Takie zabiegi niestety jeszcze bardziej negatywnie wpływają na to czytelność artykułów, ze względu na to, że boimy się o to, że jest to kolejny przykład „przynęty” tylko po to, abyśmy weszli na daną stronę.
A co jeśli Ci powiem, że można stworzyć nagłówki, które będą działać jeszcze lepiej od tych z portali plotkarskich?
7 sposobów na skuteczne nagłówki przyciągające wzrok!
Nagłówek oparty na emocjach i entuzjazmie
– jest to prosty nagłówek, ale zarazem będzie zawierał w sobie element autentyczności*
– element entuzjazmu lub emocji będzie przyciągał uwagę odbiorcy, ponieważ wychodzi z założenia, że nie chcemy go oszukać skoro stosujemy argumenty emocjonalne
– używaj słów potwierdzających tekst, do którego używany jest dany nagłówek
Nagłówek oparty na liczbie
– treść, którą chcesz przekazać podziel na punkty
– użyj w nagłówku liczby odpowiadającej liczbie poruszanych przez Ciebie punktów
– nie twórz długich list – lepiej krótsze a częstsze
– używaj mniej typowych liczb – nie tylko bardziej przyciągają wzrok, ale również uwiarygodniają nagłówek
– na przykład: Moje top 4 narzędzia dla WA
Nagłówek oparty na pytaniu
– wyglądem przypomina zapytanie w wyszukiwarce
– od razu uwzględnij, co dzięki tej treści zyska odbiorca
– stosuj gry słów oraz słowa wieloznaczne
– na przykład: Jak pozyskać nowych klientów?
Nagłówek oparty na skrótach
– uwolnij czas swoim odbiorcom – dzięki poradom umożliwiającym pójście drogą na skróty
– ludzie lubią wiedzieć, ile czasu może zająć im dana czynność – w miarę możliwości dodawaj ograniczenia czasowe, oczywiście muszą być one wiarygodne
– używaj gry słów
– na przykład: Z tym e-bookiem nauczysz się nowego zawodu w ciągu tylko 30 dni!
Nagłówek oparty na tajnej wiedzy
– stwarzanie pozoru, że tylko Ty to wiesz
– budowanie wizerunku eksperta na dany temat
– dzielenie się swoimi poradami
– na przykład: Dzięki temu kursowi, zdobędziesz mnóstwo potrzebnych informacji dla WA!
Nagłówek oparty na przykładzie
– lubimy się na kimś bądź na czymś wzorować
– odwoływanie się do konkretnej sytuacji
– na przykład: Chcesz zbudować biznes w dwa lata? Koniecznie musisz przeczytać tego e-booka i poznać moją historię!
Nagłówek oparty na kilku sposobach
– można również łączyć ze sobą różne rodzaje nagłówków
– dzięki temu, jeszcze bardziej przykuwają uwagę,
– przykład nagłówek oparty na liczbach połączony z nagłówkiem opartym o emocjach
– nagłówek oparty na liczbach połączony z nagłówkiem opartym o pytanie
Podsumowując:
Pamiętaj o tym, aby zawsze opierać się na autentycznych faktach w nagłówkach, do których odniesiesz się później w tekście. Nie warto jest pisać clickbaitów, i zmuszać swoich odbiorców do czytania całego tekstu, tylko po to, aby na końcu dowiedzieli się, że to nie jest prawda co zostało napisane w nagłówku. Jest to sposób na tylko chwilowe przyciągnięcie odbiorcy, ponieważ wystarczy tylko kilka takich sytuacji, a straci on do Ciebie zaufanie, a precyzyjnie do Twoich nagłówków. Długofalowe zdecydowanie skuteczniejsze okazują się dobrze przemyślane nagłówki, ale wprowadzające one do tekstu.
* Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat autentyczności w social mediach to zapraszam Cię do TEGO WPISU.